Seminarium om hårdsvarvning – utmaningar och möjligheter

Välkomna till seminariet som kommer att ge er en djupare inblick i hårdsvarvningens möjligheter för att öka produktionsflexibiliteten och minska klimatavtrycket. Detta seminarium anordnas av projektet Turn2Flex som är ett forskningsprojekt finansierat av Vinnova via det strategiska innovationsprogrammet, Produktion 2030. Under seminariet kommer ni få möjlighet att lära er mer kring hårdsvarvning, verktygsmaterial, och vilka aspekter man bör ta hänsyn till när det kommer till det ingående arbetsmaterialet. Presentationerna kommer att varvas med diskussioner med experter från projektgruppen. I samband med lunch, kommer också en rundvandring att anordnas på SKF där vi kommer att besöka World Class Manufacturing.

När: 19 maj
Var: SKF, Sven Wingquists gata 2, 415 05 Göteborg
Vägbeskrivning: engelska, svenska
Parkering: parkera framför huvudkontoret på besöksparkeringen och skriv in bilen i receptionen

OBS! Sista dag för anmälan 15 maj.

09:15 – 09:45 Registrering
09:45 – 10:00 Introduktion
Seyed Hosseini, RISE och Jenny Wallin, SKF
10:00 – 10:20 Tillverkning av lager
Jenny Wallin, SKF
10:20 – 10:45 Hårdsvarvning – ett alternativ för flexibel och hållbar tillverkning
Thord Johansson, SST
10:45 – 11:00 Paus
11:00 – 11:30 Cutting Tools – Developed for Peak Performances
Mr. Hirotsugu Iwasaki, SUMITOMO ELECTRIC Hartmetall
11:30 – 13:15 SKF bjuder på lunch och studiebesök – World Class Manufacturing
13:15 – 13:35 Hybrid60, ett korrosionströgt material mellan verktygsstål och maråldringsstål
Thomas Björk, Ovako
13:35 – 14:05 Projektresultat från Turn2Flex
Jonas Holmberg, RISE och Sahith Kokkirala, Chalmers
14:05 – 14:25 Paus
14:25 – 14:45 Tillverkning av höghållfasta strukturer via hårdsvarvning
Seyed Hosseini, RISE
14:45 – 15:00 Summering och frågestund
Leila Khammari, Skärteknikcentrum Sverige och Seyed Hosseini, RISE

Rekommenderade hotel, lämnas på förfrågan: info@sktc.se

Detta seminarium anordnas som en del av projektet Turn2Flex, finansierat av Vinnova, Formas, Produktion 2030.

Loading