1:a plats
Algot Karlge

2:a plats
Harley Berglund

3:e plats
Carl Pettersson

Tävlingarna är en tillgång för skolan

När Ungdoms-SM i CAD-konstruktion avgjordes var uppgiften att göra en ”snowscooter”. Vann gjorde Algot Karlge från Kattegattskolan, som menar att tävlandet har lärt honom att jobba mer effektivt.

Redan i höstas hölls den första deltävlingen på väg mot Ungdoms-SM i CAD-konstruktion. Den 19 januari var det dags för tredje tävlingen – själva finalen – som det här året genomfördes på distans.
För Algot Karlge, som går fjärde året på utbildningen till gymnasieingenjör, innebar det att sitta i ett klassrum på Kattegattskolan i Halmstad, tillsammans med några andra elever som kvalificerat sig till finalen.
– Det var nervöst. Efteråt visste jag att jag hade gjort en del misstag som jag inte skulle ha gjort annars. Men det var självklart kul att vinna. Det är ju en merit att ta med sig.
Klockan nio på morgonen fick de uppgiften som skulle lösas: Att rita och konstruera en ”snowscooter” – en typ av hopfällbar sparkcykel som fungerar på snö. Med skidblad istället för hjul. Fyra timmar senare, klockan ett, var det färdigcaddat och dags att lämna vidare till presentation och bedömning.
Trots att Algot själv kände att han hade gjort en del missar fick han mycket beröm av juryn för detaljrikedomen i det han skapat. Det märktes att han tycker om det han gör.
– Det roliga med CAD är själva skapandet. Att komma på någon idé om hur man ska lösa det mekaniska, säger Algot Karlge.
Han upplevde att tävlingsformen – att jobba under tidspress – också gjorde att han fick med sig en del nyttiga lärdomar.
– Det finns ju inga rätt och fel i CAD, det finns effektivt och mindre effektivt. När man jobbar så här under press och med tidsgräns så måste man hitta mer effektiva sätt att rita upp det och redigera. Och det tror jag att jag kan ha nytta av även i arbetslivet.
Innan jul hade Algot praktik på Lantz Teknik AB. Något som också har varit givande – och en bra förberedelse inför tävlingen.
– Jag jobbade som CAD-konstruktör under min praktik och det har hjälpt jättemycket. Det är en erfarenhet man inte riktigt kan läsa sig till.

Tävlingen gynnar undervisningen

Linda Olofsson, som är tekniklärare på Kattegattskolan, fick höra talas om Ungdoms-SM för ett år sedan, och tyckte det lät perfekt för eleverna.
– Vi satsar mycket på CAD på vår skola. Vi ser att eleverna tycker det är roligt. Och det gör dem anställningsbara direkt. Kan de CAD så är de användbara på en gång, säger Linda.
Att vara med i Ungdoms-SM har visat sig vara givande både för elever och lärare. Hon kunde se att tävlingarna väckte ett intresse – även bland de elever som inte själva var med. Många följde tävlingarna och pratade om dem.
– För eleverna blir det en kul grej. Och för oss lärare blir det ett jättebra kvitto på att vi gör rätt saker och håller en bra kvalitet.
Linda Olofsson ser tävlingarna som en tillgång i undervisningen. I sitt arbete har hon väldigt lite färdigt material, och måste skapa det mesta själv.
– Som CAD-lärare ser jag det här som ett fantastiskt tillfälle. Någon tar fram uppgifter åt oss, och eleverna har möjlighet att testa sina kunskaper. Det underlättar min undervisning och ger mig en bra idé om vad jag ska undervisa i. Jag ser verkligen inga negativa aspekter med att vara med!