Ny medlem: GKN Aerospace

Slider

GKN Aerospace satsar på ärlighet och innovation

Det behövs fler satsningar för att säkra framtidens kompetens, och som ledare måste man stötta sina medarbetares innovationslust. Det menar Andreas Dahmm på GKN Aerospace Sweden, som är ny medlem i Riksföreningen Skärteknikcentrum Sverige.

Text: Karin Wallén
Foto: Jukka Lamminluoto

GKN Aerospace är i grunden ett brittiskt företag som nu finns över hela världen med 17 000 anställda på 51 fabriker i 15 länder. De tillverkar motorkomponenter, flygplansstrukturer, kabinfönster, kablage och mycket mer till många av världens flygplan.
I Trollhättan finns det största ingenjörskontoret i GKN, och där utvecklas och tillverkas avancerade delar till motorer för flygplan och rymdraketer.
– Om man tittar på GKN Aerospace så är det uppdelat i tre delar – Engine systems, Aerostructures och Special products. I Sverige håller vi på med motordetaljer, Engine systems, säger Andreas Dahmm, manager för CAM Engingeering på GKN Aerospace Sweden.
Andreas Dahmm har en lång yrkesbakgrund inom skärande bearbetning. Först från flera år som CNC-programmerare i träindustrin, senare från ett bolag i high tech-branschen som sysslade med aluminiumbearbetning till rymd-, militär- och telekomindustrin. Därefter, 2006, kom Andreas Dahmm till GKN i Trollhättan, först som programmerare och senare med konceptutveckling.
2018 blev han chef för alla programmerare på företaget och tog över en avdelning med 26 CNC-programmerare, åtta konsulter i Sverige, och åtta CNC-programmerare som är baserade i Indien.
Och det är som sagt ett i högsta grad globalt bolag. GKN:s komponenter finns i nästan alla (cirka 90 procent) civila flygplansmotorer i världen.
– Vi samarbetar med Rolls Royce, Pratt Whitney, MTU och General Electrics. Som i sin tur säljer motorer till Airbus och Boeing, säger Andreas.
Och när det gäller skärande bearbetning och svetsning ligger de i framkant.
– Vi ligger otroligt långt fram när det gäller skärande bearbetning och automation. Vi kan hålla igång våra CNC-maskiner med obemannad körning i åttio timmar. Vi har även kommit långt när det gäller att analysera och filtrera big data till något vi kan förbättra i våra processer. Själva insamlandet av data är ju inte svårt. Men vad ska man använda den till? Den biten är vi väldigt bra på.

Rekryterar från gymnasium

Precis som många andra i branschen ser Andreas Dahmm kompetensförsörjningen som en utmaning som måste lösas för framtiden.
– Vi har ju samarbete med ett gymnasium i kommunen där man har riktade utbildningar. Det gör att vi får ut fulla årskurser ur, så vi försörjer oss själva med operatörer från skolan. Men det räcker inte, så vi måste även göra externa rekryteringar. Och vi är lite oroliga för att vi inte får in de produktionstekniker och programmerare som behövs, säger Andreas Dahmm och tillägger:
– Det är ju också en av anledningarna till att vi har blivit medlemmar. GKN är ett så pass stort företag att vi har en del egna kanaler med lobbyverksamhet för att försöka rikta studier åt vårt håll. Men vi vill att branschen i helhet ska få drivkraft av Skärteknikcentrum Sverige.
Som ett led i arbetet med att bli en attraktiv arbetsgivare har GKN skapat rutiner och mål för att de anställda ska må bra och känna sig delaktiga. Konceptet, som kallas ”A great place to work”, innebär bland annat att chefer får riktade utbildningar för att bygga en bättre arbetsplats.
– Det handlar mycket om att vara öppen och ärlig och att jobba som ett team där alla vet sin roll och där ingen riskerar sin hälsa. Och det är något vi självklart vill förstärka, att vi tar hand om våra medarbetare. Det tror vi mycket på, säger Andreas Dahmm.
Alla ledare på GKN har en personlig utvecklingsplan. Den följs upp fyra gånger per år då man kollar med medarbetare hur de gemensamma målen som satts upp för året går. Det kan handla om kompetensutveckling, kvalitet eller säkerhet.
– Som teknisk chef är det viktigt för mig att man har en arbetsmiljö som uppmuntrar till kreativt tänkande. Vi vill uppmuntra alla att komma med bra idéer och innovativa lösningar.

Bilden visar en typisk detalj i titan som tillverkas i Trollhättan. Operatören har förberett detaljen för bearbetning.

Tillsammans kan branschen påverka

Att vara medlem i Riksföreningen Skärteknikcentrum Sverige ser Andreas Dahmm som ett sätt att bli starkare tillsammans, och att lära sig av varandra.
– Jag tror att om branschen som helhet går in och visar våra politiker och skolor vad vi sysslar med så kan man få intresse för att utveckla de här utbildningarna. På sikt kanske man också kan erbjuda riktade utbildningar genom Skärteknikcentrum Sverige, säger Andreas Dahmm.
Han nämner också yrkesvalideringarna som mycket intressanta för GKN Aerospace.
– Vi använder konsulter som en del av vår verksamhet. Och om man har konsulter som är yrkesvaliderade innan de kommer hit så kan de ju komma igång snabbt om de kan visa att de har grundkompetens som överensstämmer med vår verksamhet.
Vad tror du att ni kan bidra med i Skärteknikcentrum Sverige?
– I och med att vi har samarbete med ett gymnasium så skulle vi kanske kunna utföra yrkesvalideringar till exempel. Vi skulle kanske kunna bidra med lärare, och folk som kan göra yrkesvalideringar. Då krävs så klart mandat från vår ledning, men det är en tanke, säger Andreas och avslutar:
– Vi vill mogna in lite i det och se vad vår roll är i Skärteknikcentrum Sverige. Men vi uppskattar mycket att man jobbar med ungdomar. Det är där vi vill börja, kanske med att få våra ungdomar att tävla i NC-svarvning och fräsning.

Andreas Dahmm om GKN Aerospace

Höjdpunkt: Att GKN Aerospace de senaste åren installerat ett 30-tal nya CNC-maskiner och ljudet av bearbetningen i verkstaden.

Vändpunkt: När vi blev GKN Aerospace och därmed den största produktionsenheten i bolaget.

Svag punkt: Jag är väldigt svag för grillning och bjuder allt för sällan in till grillfester 😉