Ungdoms-SM i CAD-konstruktion 2021

Ungdoms-SM i CAD-konstruktion 2021

1:a plats
Volvogymnasiet

Förstapristagaren Agnes Göransson från Volvogymnasiet i Skövde. Kvalificerad till Yrkes-SM i Växjö 2022. Foto: privat.

2:a plats
Nösnäsgymnasiet

Andrapristagaren Anton Tingvall från Nösnäsgymnasiet i Stenungsund. Kvalificerad till Yrkes-SM i Växjö 2022. Foto: Anders Fors.

3:e plats
Kattegattgymnasiet

Tredjepristagaren Daniel Järpe från Kattegattgymnasiet i Halmstad. Kvalificerad till Yrkes-SM i Växjö 2022. Foto: Linda Olofsson.

Ungdoms-SM i CAD-konstruktion avgjord – förstapriset till Volvogymnasiet i Skövde, tack vare eleven Agnes Göransson

Text: Karin Wallén.

I Ungdoms-SM i CAD-konstruktion tävlar gymnasieelever i att rita produkter som ska fungera i verkligheten. En rolig och utvecklade uppgift, och även en bra måttstock för skolan. Det konstaterar årets vinnare – Volvogymnasiet i Skövde.

Under hösten 2020 började kvalet, följt av vårens regionfinal – och när finalen i Ungdoms-SM i CAD-konstruktion hölls i maj gick förstapriset till Volvogymnasiet i Skövde, tack vare eleven Agnes Göransson.
– Jag hade ingen tanke på att jag skulle gå så långt! Men nu har det börjat sjunka in och det känns så klart jättekul att ha vunnit, säger Agnes när vi når henne på telefon på hennes praktikplats, Volvo lastvagnar i Skövde.
Tävlingen har avgjorts i flera delar, där det gäller att kunna rita en 3D-modell av en produkt, göra en fungerande ritning åt maskinoperatören, och en animation som visar hur den ska fungera. Första gången hade eleverna 3 timmar på sig att lösa uppgiften. I finalen 4,5 timmar.
– Det är väldigt tufft! Inget blir ju färdigt på tre timmar. Men det är ändå ett bra upplägg att ha, annars kan man sitta i evigheter med en detalj, säger läraren Markus Johansson Klein, som undervisar i CAD/CAM, datorstyrd produktion 2 och 3 på Volvogymnasiet.
Ungdomsmästaren Agnes Göransson tyckte dock inte att det var så farligt med tidspressen.
– Jag tyckte inte det var så jättestressigt. Jag fick en idé ganska fort och kunde utnyttja tiden väl. Den största utmaningen var nog det konstruktionsmässiga tänkandet, konstaterar hon.
– I finalen handlade det inte längre bara om hur bra man kan cadda, utan mycket om att göra en modell som ska fungera i verkligheten, så att den håller med proportioner, inte blir för tung eller för lätt, säger Agnes Göransson.
Hon har alltid gillat matte och programmering, och hade egentligen tänkt söka Teknikprogrammet på gymnasiet.
– Men jag hörde så bra saker om Volvogymnasiet. Så jag valde att gå Industritekniska programmet och har lagt till den matte, fysik och kemi jag behöver för att kunna läsa vidare. Jag gillar att få vara i verkstaden och svarva och fräsa också, att få den mixen.
Att göra bra ifrån sig i Ungdoms-SM är förstås en merit både för eleven och skolan. Men det har också andra fördelar, menar läraren Markus Johansson Klein.
– Många gillar att rita i CAD för att göra roliga former. Men i tävlingarna får man lite mer förståelse för vad CAD används till. Det knyter ihop det här med att rita något med att kunna tillverka det. Dessutom får man chansen att se hur elever från andra skolor löser uppgifterna, och om vi jobbar med ungefär samma saker i vår utbildning, säger han.

[evc_button type=”solid” size=”full-width” font_weight=”600″ font_style=”normal” button_alignment=”center” text=”Tillbaka till industrins yrkestävlingar” custom_link=”url:https%3A%2F%2Fsktc.se%2Fframtidssakring%2Findustrins-yrkestavlingar%2F|title:00-Industrins%20yrkest%C3%A4vlingar%20%E2%80%93%20resultat||” bg_color=”#ffffff” border_color=”#64b1bb” hover_border_color=”#64b1bb” color=”#3a3a3a” hover_color=”#3a3a3a” font_family=”Arial, Helvetica, sans-serif” font_size=”16″ border_width=”3″ margin=”30px 0px 20px 0px”]