Ny medlem: Ekets Uppåkra

Slider

Den som engagerar sig får mer tillbaka

En branschorganisation kan påverka samhället på ett helt annat sätt än ett enskilt bolag kan. Men för att få ut det bästa av medlemskapet gäller det att engagera sig. Det menar Niclas Mårtensson, vd på Ekets Uppåkra, som är nytt medlemsbolag i Skärteknikcentrum.

Text: Karin Wallén
Foto: Tuana Fridén

Det har nu gått fyra år sedan Ekets Mekaniska och Uppåkra Mekaniska slogs ihop till en gemensam koncern. Det är två bolag med olika inriktning, där Ekets levererar komponenter till försvarsindustrin och tillverkar finmekanik, medan Uppåkra i Skillingaryd har inriktning mot lastbilar, entreprenadmaskiner och kullager. Från och med den 1 november 2019 är Niclas Mårtensson ny vd för koncernen. Ett uppdrag som han tog sig an efter många år som vd för Bufabs dotterbolag Bufab Lann, i Värnamo.
– Jag har i princip jobbat i hela mitt vuxna liv på Bufab, och haft en fantastisk resa. Jag har trivts där jag var och ofta tackat nej till rekryterare innan jag ens lyssnat färdigt på vad de haft att säga. Men i mitt huvud har jag förstås funderat på vad som skulle kunna få mig att flytta på mig, säger Niclas Mårtensson. När vd-posten på Ekets Uppåkra dök upp var det rätt tajming i livet, och en utmaning han inte kunde tacka nej till. Bytet av jobb har inneburit att gå från en större verksamhet till en mindre, men samtidigt att ta steget från dotterbolagschef till koncernchef, och därmed ett större inflytande.
– Det är fortfarande två rörelsedrivande bolag, men vi jobbar på att föra dem närmre varandra. Det finns en hel del att göra när det gäller att utveckla entreprenörskapet och göra investeringar. Och så rena samordningsfrågor förstås, säger Niclas.
Bara några månader efter att han tillträtt som vd slog pandemin till, våren 2020, och allt förändrades.
– Runt den 22-23 mars var det som att de större kunderna bara slog av strömknappen. Det gick inte att kommunicera med dem på två månader. Nu kör de däremot rätt hårt och tycker att vi ska köra på precis som innan. Men hela kedjan måste ju funka, med underleverantörer som ska hinna ikapp. Det är en tuff situation, men lärorikt.

Tidigare ordförande
Att Ekets Uppåkra skulle bli medlemmar i Skärteknikcentrum Sverige var något av en självklarhet för Niclas Mårtensson. I flera år var han själv ordförande i Riksföreningen Skärteknikcentrum Sverige, innan han klev av, hösten 2018.
– Alla vet att kompetensutveckling är oerhört viktigt för vår bransch. Och när det gäller den biten har Skärteknikcentrum Sverige dels egna produkter och tjänster som kan vara till god hjälp för medlemmarna. Men organisationen kan också agera språkrör för branschen, säger Niclas.
Han menar att de flesta bolag var för sig är för små för att göra sig hörda, inför fackföreningar, myndigheter, regering. Och de flesta har inte resurser för att jobba med viktiga branschfrågor.
– Sedan är det en stor fördel att lära känna varandra i nätverket. Man kan inbilla sig att ens egen låda är så hemlig att den ska ingen se in i. Men det är ingen rocket science. Vi gör alla ungefär samma saker.
På nya arbetsplatsen upplever han att det har varit en lite mindre öppen atmosfär än han varit van vid sedan tidigare. Men det vill han förändra.
– Man har mycket att vinna på att träffa kollegor, man får alltid med sig något positivt. Det handlar inte om att man ska kopiera varandras ritningar. Men det är oerhört värdefullt att kunna ringa till någon och fråga, hur gjorde ni där? Oftast är vi inte mer konkurrenter än så, säger Niclas Mårtensson.
Det kan gälla att få referenser på maskinleverantörer, att diskutera utbildningsfrågor, eller något helt annat. Många har liknande problem och utmaningar, menar Niclas, och då kan man hjälpas åt.
– Vi som var med från början hade en öppen inställning till att prata med våra kollegor i branschen, men jag tror att Skärteknikcentrum har bidragit till att öppna ögonen för flera. Med en organisation kan man jobba mer strukturellt med frågor som kompetensutveckling, kompetensvärdering och hur man tillsammans kan påverka samhället i stort.

Varumärkesbyggnad och engagemang
Precis som branschen i stort dras Ekets Uppåkra med den ständiga frågan om hur man ska jobba med rekrytering och kompetenssäkring.
– I dagsläget är vi skitdåliga på det. Vi stred med det även på min gamla arbetsplats. Det finns mycket jobb att göra där, även om det just nu är det lite dålig tajming i och med att pandemin har lett till en del permitteringar och uppsägningar, säger Niclas Mårtensson.
Han tror mycket på varumärkesbyggande. Inom den skärande bearbetningsindustrin sysslar man med tjänster, inte färdiga produkter, men som arbetsplats och tillverkare måste man ändå bygga sitt varumärke.
När det gäller kompetenssäkring och kompetensutveckling tycker Niclas att Skärteknikcentrum är en ovärderlig resurs.
– Man orkar aldrig med det på bolagsnivå. Men samtidigt beror den egna utvecklingen helt på vilken insats man gör med tid och engagemang. Man kan betala sitt medlemskap och låta andra sköta branschen. Men om man lägger ner lite engagemang och tid och är med på träffar så får man ut så mycket mer av det, säger Niclas Mårtensson.
Från sin tid som ordförande bär han med sig många erfarenheter av vad en organisation kan göra för sina medlemmar, men också insikten i att det förstås är medlemmarna som utgör organisationen.
Så hur får man fler medlemmar att engagera sig?
– Det är en bra fråga. Hur får vi fler medlemmar och hur får vi med fler medlemmar på träffarna? Det är inte alltid så lätt. Det verkar som att en del företag gladeligen kan lägga 10 000 kronor på en hockeystol i en arena, men att lägga samma summa på en branschorganisation går inte. Det är som att det är olika konton.
Kanske är engagemanget lite av en ”svensk” utmaning också, funderar Niclas Mårtensson.
– Vi svenskar vill ju gärna ha saker serverade. Vi är vana vid tanken på att bli servade av stat, kommun och landsting. Man har förväntat sig att skolan ska leverera färdig personal. Men vi måste ju engagera oss för att få folk att jobba hos oss.